De kunst van het Helen
Pijnvrij leven?
Chronische pijn kan je leven behoorlijk vergallen.
De weg is vaak lang, pijnlijk en eenzaam.
Het constant moeten dealen met pijn.
De zoektocht naar hulp, en net zo vaak weer teleurgesteld worden.
Dingen die ooit vanzelf gingen, kosten ineens bakken met energie.
Misschien heb je te horen gekregen dat je ermee moet leren leven.
Dat dit het is.
En toch…is er vaak ergens een stemmetje dat zegt: dit kan toch niet alles zijn?
Luister naar dat stemmetje! Er is zoveel meer mogelijk dan de meesten denken.
Steeds meer wordt duidelijk dat chronische pijn vaak niet alleen fysiek is, maar ook samenhangt met wat er onbewust in ons leeft. Emoties die ooit geen ruimte kregen, verdwijnen namelijk niet zomaar. Verdriet, boosheid, angst, spanning of machteloosheid die we hebben weggestopt, kunnen zich vastzetten in het lichaam.
Het lichaam onthoudt wat het hoofd soms allang vergeten is.
Een lichaam dat jarenlang emoties heeft onderdrukt of zichzelf heeft aangepast blijft signalen afgeven. Spanning bouwt zich op. Het zenuwstelsel blijft alert. Het lichaam blijft reageren, ook wanneer de oorspronkelijke situatie allang voorbij is.
Dat betekent niet dat de pijn “tussen je oren zit”. De pijn is echt. Maar ze oorzaak ligt soms dieper dan het fysieke stuk.
Juist daarom werk vanuit een mind-body benadering. We kijken niet alleen naar de klacht, maar naar wat jouw lichaam misschien al jarenlang met zich meedraagt. Niet om eindeloos in het verhaal te blijven hangen, maar om het lichaam eindelijk de ruimte te geven om los te laten wat ooit vast is komen te zitten.
En die vicieuze cirkel… die is te doorbreken.
De kunst van het Helen
Hoe zou het zijn als…
• Je pijn niet langer je hele leven bepaalt?
• Je weer vertrouwen voelt in je lichaam?
• Je energie niet volledig opgaat aan overleven?
• Je weer kunt doen waar je naar verlangt?
• Je lichaam niet constant meer “aan” staat?
Voor wie?
Voor jou als je voelt dat je niet langer alleen aan symptoombestrijding wilt doen, maar echt naar de laag onder je klachten wilt kijken.
Misschien herken je jezelf hierin:
• Je leeft met chronische pijn of terugkerende klachten.
• Je hebt regelmatig last van rug-, nek- of schouderklachten, migraine, fibromyalgie of andere lichamelijke klachten.
• Je lichaam voelt gespannen of overbelast.
• Je merkt dat stress en emoties direct invloed hebben op je lichaam.
• Je hebt van alles al geprobeerd, maar zonder blijvende verandering.
• En diep van binnen voel je: dit kan toch niet alles zijn?
Leven zonder pijn, is dat mogelijk? JA
Vanaf mijn 30ste heb ik enorm geworsteld met mijn gezondheid.
Ik kreeg heftige slaapproblemen waardoor ik jarenlang uitgeput raakte. In 2013 kreeg ik mijn eerste hernia. Ik werd geopereerd maar ik kwam met meer pijn uit de operatie dan ik erin ging. Niet veel later volgde opnieuw een hernia en begon de medische molen weer van voren af aan. Uiteindelijk belandde ik in het UZA in Antwerpen voor een operatie aan een dubbele hernia. Tot twee weken na de operatie ging het goed, tot ik een knak hoorde en het was mis, en het bleef mis.
De pijn ging mijn leven beheersen. Zitten was moeilijk. Zelf autorijden en fietsen lukte niet meer en werken ging al lange tijd niet meer. Mijn wereld werd steeds kleiner en mijn leven draaide volledig om pijn, doorgaan en overleven. Ik gebruikte zware opiaten en voelde me vaak eenzaam en afgesneden van het echte leven.
Uit onderzoek bleek dat er veel slijtage en littekenweefsel in mijn hele onderrug en bekken zit. Een nieuwe operatie was te risicovol. Uiteindelijk kreeg ik te horen:
“Helaas, we kunnen niets meer voor u doen”.
De enige optie die nog overbleef was een neurostimulator. Ik ging het hele traject in. De neurostimulator werd geplaatst, gevolgd door een jaar van aanpassen, nieuwe programma’s proberen en blijven hopen dat dit uiteindelijk verlichting zou geven. Maar ook dit hielp mij uiteindelijk niet.
Ik weet nog hoe hard dit binnenkwam. Alles waar ik mijn hoop op gevestigd had viel weg.
En gek genoeg…..was juist dat het begin van verandering.
Ik dacht: als niemand mij meer kan helpen, dan moet ik het dus zelf gaan doen. IK WIL LEVEN.
Op dat moment begon er iets te verschuiven. Ik begon opleidingen te volgen, eerst gewoon thuis vanaf de bank. Hoe meer ik leerde over het lichaam, het brein en chronische pijn, hoe bewuster ik werd dat er misschien meer onder mijn klachten lag, Ik begon te zien hoeveel spanning, controle,onderdrukte emoties en overlevingspatronen ik jarenlang had meegedragen.
Bij de opleiding Pijn Reset Methode vielen voor mij veel puzzelstukjes vielen op zijn plek. Ik leerde hoe sterk de verbinding is tussen lichaam, brein en emoties. Niet alleen begrijpen vanuit mijn hoofd, maar echt voelen wat er onder de pijn lag opgeslagen.
Stap voor stap veranderde er iets. Niet alleen fysiek, maar ook in mezelf. Ik leerde luisteren naar mijn lichaam in plaats van ertegen te vechten.
In september 2022 heb ik mijn neurostimulator laten verwijderen. Voor mij stond dit voor afronding van een proces van jarenlang pijn. Vandaag de dag leef ik zo goed als pijnvrij.
De littekens zijn er nog, maar mijn lichaam voelt niet meer kapot, En misschien wel het meest bijzondere: in maart 2024 liep ik een tiendaagse bergtrekking in de Himalaya. Twee jaar eerder werd ik hiervoor gevraagd en was mijn reactie: dat gaat nooit met mijn rug. Maar ik stond daar op die bergtoppen. Vrij. Zonder pijn.
Dat moment voelde als de ultieme bevestiging van mijn reis terug naar mezelf.
Inmiddels is het mijn missie om anderen te laten ervaren dat er vaak veel meer mogelijk is dan ze denken. Ik weet hoe ontwrichtend pijn kan zijn. En weet dat een lichter en klachtenvrij leven wél mogelijk kan zijn.
Dat wil ik ook!
Adem & Release sessie
Een Adem & Release sessie is een diepgaand lichaamsgerichte sessie waarin je via de adem het lichaam de ruimte geeft om oude spanning en onderdrukte emoties los te laten.
Je hoeft niets te forceren. Het lichaam weet wat het mag loslaten, jij mag volgen.
Wat vastzit, mag weer in beweging komen. In een veilige bedding laat je stap voor stap los wat je niet langer hoeft vast te houden.
Veel mensen ervaren na een sessie meer rust, ruimte en een diepere verbinding met zichzelf. Niet omdat er iets gefixt hoeft te worden, maar omdat het lichaam weer mag doen wat het van nature kan.
Een sessie is los te boeken, al merk ik in de praktijk dat meerdere sessies elkaar verdiepen en versterken.
Een Adem & Release sessie is ook te combineren binnen een 1-op-1 traject.
Duur: 3 uur inclusief intake
Investering: € 225
3 sessies: € 625
6 sessies: € 1.225
Meer info over een Adem & Release sessie lees je hier .
Voel je welkom!
Meld je hier aan!
1-op1 traject: De kunst van het Helen (12 weken)
Je leeft met chronische klachten die maar niet overgaan.
Misschien heb je van alles al geprobeerd, maar niets wat helpt.
Dan is traject is voor jou als je niet langer alleen de symptomen wilt bestrijden, maar echt naar de laag onder je klachten wilt gaan.
Veel chronische klachten houden niet alleen verband met het fysieke lichaam,maar ook met spanning, onderdrukte emoties en patronen die zich onbewust in het lichaam hebben vastgezet.
In dit traject 12-weekse traject werken we precies op die laag,
We gaan naar het onbewuste. Naar de spanning die je lichaam al jarenlang vasthoudt. Naar patronen die ooit nodig waren om te overleven, maar je nu in de weg zitten en je klachten in stand houden.
Je leert herkennen wat jouw lichaam je probeert te vertellen, zodat er stap voor stap meer rust, ruimte en verandering kan ontstaan.
Het traject heeft een duidelijke basis, maar blijft afgestemd op jou en jouw proces.
Alles gebeurt in een veilige bedding, in jouw tempo.
We plannen de sessies samen in, bij mij in de praktijk of online. Tijdens het traject maak ik gebruik van verschillende vormen van begeleiding, waaronder lichaamswerk, emotie reset sessie en gerichte technieken.
Een Adem & Release sessie kan hierin een waardevolle aanvulling zijn.
Tussen de sessies door ga je aan de slag met inspirerende opdrachten en oefeningen, zodat wat je leert niet alleen inzicht blijft, maar ook echt geïntegreerd wordt in je dagelijkse leven.
Je krijgt hiervoor:
– Uitgebreide intake
– 6 sessies van 2 – 2,5 uur
– Elke 2 weken een inspirerende opdracht met persoonlijke feedback
– Boeken, werkboek en beeldmateriaal
– Afrondend telefoongesprek van 30 minuten
– Tijdens het hele traject begeleiding via mail/app
Duur: 12 weken
Investering: € 1.477
Meld je hier aan!
1-op-1 traject – De kunst van Thuiskomen (6 maanden)
Verandering is geen quick-fix. Sterker nog, we vallen vaak weer terug in oude patronen, juist omdat het lichaam en het zenuwstelsel gewend zijn geraakt aan overleven.
Dit halfjaartraject is voor jou wanneer je leeft met chronische klachten en merkt dat er ondanks alles wat je doet, diep van binnen weinig verandert.
In dit halfjaartraject werken we niet alleen met de klacht zelf, maar met wat daaronder ligt. Met spanning die zich in het lichaam heeft vastgezet. Met de onbewust onderdrukte emoties. Met patronen en overtuigingen die ooit nodig waren om te overleven,maar je nu in de weg zitten.
We werken via een duidelijke methode die gericht is op blijvende verandering. Daarbinnen is ruimte om af te stemmen op jouw proces en wat zich op dat moment aandient. Soms ligt de focus meer op het lichaam, soms meer op de patronen, overtuigingen of het zenuwstelsel. Juist die combinatie zorgt voor verdieping.
Doordat ik langer naast je loop, ontstaat er ruimte om te integreren. Zodat wat je in de sessies ervaart niet meer wegzakt, maar zich stap voor stap vertaald naar je dagelijkse leven.
Je hoeft dit niet alleen te doen, ik loop met je mee in dit proces.
Duur: 6 maanden
2-wekelijks een sessie (praktijk of Zoom)
Investering: € 2.222
Meld je hier aan!
Wil jij ook een lichter leven zonder pijn?
In een vrijblijvend kennismakingsgesprek onderzoeken we of en wat ik eventueel voor jou zou kunnen betekenen.
Welkom in je lijf 18 en 25 april
Ontladen, opladen en thuiskomen bij jezelf
Wat gebeurt er als je lichaam zich eindelijk veilig genoeg voelt om te ontspannen?
Veel vrouwen leven vooral vanuit hun hoofd. Altijd aan staan, doorgaan en zorgen. Ze voelen dat er spanning zit in het lichaam, maar weten niet meer goed hoe te ontspannen.
Ons lichaam slaat spanning, stress en onderdrukte emoties op. Zolang het zenuwstelsel alert blijft, blijft ook het lichaam reageren. Vaak zonder dat we daar bewust van zijn. Deze dag gaan we uit het verhaal en gaan we terug het lichaam in. Niet door te forceren of alles opnieuw te herbeleven, maar juist door veiligheid, rust en zachtheid centraal te stellen. Vanuit die veilige bedding krijgt het lichaam ruimte om spanning los te laten.
Op de zaterdag 18 en 25 april neem ik je mee in een dag waarin vertragen, voelen en zenuwstelselregulatie centraal staan.
We werken met:
• Ademwerk – om het lichaam te helpen spanning te ontladen.
• Yin yoga houdingen– om het lichaam zacht te openen en te ontspannen.
• Trilling en beweging– om opgeslagen spanning los te laten.
• Meditatie en lichaamsbewustzijn – om uit het hoofd en terug in je lichaam te zakken.
• Oefeningen gericht op veiligheid en regulatie van het zenuwstelsel.
Deze dag is geen prestatie. Je hoeft niets te kunnen, niets op te lossen en nergens doorheen te breken. Juist zachtheid, veiligheid en vertraging vormen de basis.
Deze dag is voor vrouwen die:
• Altijd voor anderen zorgen en zichzelf vaak vergeten
• Zich gespannen, onrustig of overprikkeld voelen
• Moeite hebben om echt te ontspannen. Voelen dat hun lichaam constant “aan” staat.
• Leven met chronische klachten of pijn
• Verlangen naar meer rust, ruimte en verbinding met zichzelf.
Wat deze dag je brengt:
• Meer inzicht hoe ons zenuwstelsel werkt
• Meer rust en ontspanning in lichaam en hoofd
• Tools om spanning en emoties beter te reguleren
• Meer verbinding met je lichaam en gevoel
• Het ervaren van veiligheid in jezelf.
Praktisch:
Wanneer: zaterdag 18 en 25 april
Tijd: 10.00 – 17.00 uur
Locatie: Ried 5, Buitenpost
Investering: €111 – inclusief hapjes, drankjes en een goed verzorgde lunch
Geen ervaring nodig. Alle materialen zijn aanwezig.
Ik werk bewust met kleine groepen, zodat er ruimte is voor veiligheid, rust en persoonlijke aandacht.
Ervaringen van vorige deelnemers:
“Dank je wel voor deze bijzondere ervaring met prachtige vrouwen.”
“Het was een hele mooie en bijzondere dag. Dank je wel Hennie en alle andere dames.”
“Ook deze vrouw heeft een hele fijne, waardevolle dag gehad. Ik heb vandaag geleerd dat ik zulke dingen vaker mag doen — het is goed voor me. Dank je Hennie en andere dames.”
Ik kijk ernaar uit je te ont-moeten.
Liefs,
Hennie
Marike
2 jaar terug kreeg ik te horen dat ik regulier uitbehandeld ben. Leer er maar mee leven mevrouw was wat ik hoorde. Zenuwpijn in mijn rechterbeen en hernias met litteken weefsel. 2 operaties gehad binnen 3 maanden want ik had de pech binnen 2 weken na de eerste een recidief hernia te hebben. Daarna volgen vele pijn behandelingen, een revalidatietraject, een racz behandeling en zelfs een ketamineinfuus. Niks hielp of maar heel kort.Aangezien ik niet gewoon kon zitten afwachten ben ik verder gaan kijken dan de reguliere geneeskunde. Ik kende Hennie van "vroeger" als klant en dorpsgenoot en kwam haar tegen op een forum. Zo ging ik haar een beetje volgen en las ik haar mooie resultaten van haar eigen weg naar een leven met minder of zelfs geen pijn. Ik werd nieuwsgierig en wilde hier meer van weten! Hennie vertelde vol enthousiasme over het traject dat ze had gevolgd en dat ze dit ook andere mensen gunde en vanuit haar coach zijn zelf deze trajecten aan ging bieden.
Ik hoefde er niet lang over na te denken om te besluiten dit een kans te geven! Een beetje sceptisch maar met een open mind stapte ik erin. En jeetje wat heeft het me veel gebracht!
Het is best een intensief traject waarbij je niet alleen met pijn bezig bent maar nog veel meer met waar die pijn vandaan kan komen. En belangrijker nog wat je ermee kan doen! Ook is er aandacht voor voeding en beweging, meditatie enz. Echt een totaalplaatje.
Al vrij snel merkte ik verandering wat resulteerde in weer trampoline springen met mijn dochter en een handstand maken 😉
En waar ik me eigenlijk nog meer over verbaasde was mijn migraine die verdween bijna in zijn geheel!
Ben ik nu geheel pijnvrij? Nee niet geheel maar er zijn dagen dat ik dat wel ben en op de overige dagen is het een stuk minder dan het was. Terugvallen kan altijd gebeuren maar ik heb nu de tools om daar zelf wat mee te doen! En migraine? Praktisch verdwenen en als het er is dan minder intensief en langdurig.
Naast een flinke verbetering in de pijn ben ik veel bewuster geworden van het zelfhelend vermogen van het lichaam en van de invloed van oa voeding en beweging op je lichaam. Ook hoe body en mind met elkaar samenwerken is voor mij een echte eye-opener!
Hennie heb ik ervaren als een hele fijne coach die goed luistert en aanvoelt wat je nodig bent. Je kan haar alles vragen en ze doet haar best je door het hele traject heen te loodsen. Ze staat letterlijk naast je en loopt jouw pad met je mee.
Mocht je twijfelen om Hennie te contacten om hier ook mee aan de slag te gaan? Het is de investering absoluut waard en je hebt er de rest van je leven wat aan.
Ik gunde het mezelf! Ik hoop jij ook!
Liefs Marike Klazinga
Meinsje
Een tijdje geleden las ik een stuk over het anders omgaan met je (chronische) pijn. Dit stuk sprak mij erg aan en ik kwam in contact met Hennie Klomp. De klik was er meteen en ik besloot het traject De Kunst van het Helen bij haar te gaan volgen. Ik had chronische pijn in mijn rug, mijn schouders, mijn linker knie, had last van artrosepijn in mijn handen en vingers, ik had een totaal gevoelloze teen en was constant doodmoe. Ik slikte hier al jaren pijnstillers voor om toch nog een beetje te kunnen leven. Nu weet ik dat dit alleen maar overleven was, zonder kwaliteit van leven. Mijn pijn en chronische vermoeidheid waren toen dusdanig heftig, dat ik veel dingen niet meer kon doen en mezelf zelfs met een kruk voortbewoog. Ik overwoog zelfs om te stoppen met mijn eigen praktijk omdat ik het niet meer volhield.
Na het starten van het traject met Hennie merkte ik al meteen verschil. Ik begon minder pijn te ervaren en liep stukken beter. Na een week kon zelfs ik zonder kruk naar buiten en wandelde ik ruim 20 minuten, een unicum voor mij.
Nu een paar maanden later, weet ik dankzij de geduldige en vakkundige begeleiding van Hennie, hoe ik met mijn pijn kan omgaan. Hoe ik van mijn pijn af kan komen zonder hiervoor pijnstillers te hoeven gebruiken. Hoe ik liever en zachter voor mezelf mag zijn.
Zonder Hennie was mij dit niet gelukt en had ik mijn praktijk opgegeven. Hennie is een lieverd die mij met engelen geduld door het traject heen heeft begeleid, want ik kon best mijn ego laten spreken. Mijn pijn is er zo nu en dan nog, maar niet meer zo heftig als toen ik het traject begon. Mijn vermoeidheid is nog slechts op de achtergrond aanwezig en het gevoel in mijn teen is nu grotendeels terug. Ik weet nu hoe ik het tegemoet mag treden als er weer eens ergens pijn om de hoek komt kijken.
DANK JE WEL HENNIE!
Zonder jou was mij dit nooit gelukt! ❤ ❤ ❤
Hartegroet,
Meinsje de Weerd
Anoniem
"Alweer een tijdje geleden klopte ik bij Hennie aan.
Ik liep al jaren met bepaalde gevoelens rond die mij totaal in de macht hadden. Ergens dacht ik al die jaren dat het op een bepaald moment wel weg zou gaan, maar het gevoel bleef en werd nog sterker, zo sterk dat het me in mijn dagelijks leven belemmerde. Het was een hele stap om bij iemand aan te kloppen maar toch besloot ik het te doen, het was nu of nooit.
Toen Hennie aangaf mij eerst eens te bellen voelde ik best wat spanning, hoe gaat dit lopen, zou ze me kunnen helpen. Al gauw was het ijs gebroken. Hennie is rustig en straalt en bepaalde warmte en vertrouwen uit, ik voelde me dus snel op m'n gemak.
De sessies die volgden waren heftig, emotioneel maar het zo waard! Als ik nu kijk naar waar ik stond toen ik begon en waar ik nu sta! Hennie heeft me er echt doorheen gesleept, ze heeft diep moeten graven om er achter te komen waar mijn angstgevoelens en onzekerheden weg kwamen, maar toen we eenmaal samen bij dat punt waren en ze me handvaten gaf hoe ik dit moest aanpakken voelde ik per sessie verschil. Ik heb geleerd om op een andere manier te denken, gedachten mogen er zijn, maar ze zijn niet altijd waar.
Ik heb in totaal 9 sessies mogen beleven en ik had niet 1 willen missen, de laatste sessie was ergens raar, ik voelde dat het klaar was dat ik zelfstandig weer verder kon, maar ergens ook spannend omdat het hier stopt.
Ik wil een ieder mee geven, zit je niet lekker in je vel, kamp je met bepaalde gevoelens en gaan je gedachten soms alle kanten op, neemt contact op met Hennie! Het is het meer dan waard! Gelukkig zijn is het beste gevoel wat er is!"
"Bedankt voor alles Hennie! En mocht ik je ooit weer nodig hebben dan weet ik je te vinden! "
Anoniem
Het zal er wel bij horen…….
Al jaren had ik last van mijn linkerschouder, vervelend, pijnlijk vooral ’s nachts.
Kreeg de tip om mij er aan te laten opereren maar daar zat ik niet op te wachten, was namelijk al aan de rechterschouder geholpen.
Dit was prima verlopen maar je bent toch een half jaar uit de roulatie en zo zeer deed de linkerschouder nou ook weer niet.
Pijn in mijn onderrug ondervond ik ook steeds vaker, dus hup naar de sportschool, zwembad en aan de wandel.
Toch bleef het zeuren, maar ik ging niet naar de dokter of fysiotherapeut, het zal er wel bij horen!
Dan ook nog pijn en soms hele erge pijn in de rechtervoet, kon soms ’s nacht er niet op staan maar overdag kon ik prima mijn kilometers maken! Ach er valt wel mee te leven en daaraan opereren zag ik echt niet zitten, dus er maar mee leren leven. Daarnaast had ik ook al jaren een minder goed gevoel in mijn tenen maar dat komt meer in de familie voor dus HET ZAL ER WEL BIJ HOREN
En toch hield het me bezig, ben net 50 en wil eigenlijk nog vele jaren leuke dingen blijven doen het liefst zonder pijn.
Hennie had ik op facebook en ik las haar blogs, wauw Hennie heeft veel meer pijn en een enorm medisch dossier bij mij vergeleken maar heeft nu zoveel minder pijn en kan weer wandelen, fietsen en autorijden! Tsja en dan….opereren, dure zorgkosten, revalideren of investeren in een ander proces! Ik koos voor het andere proces, spannend maar ook interessant.
Dat het klikte tussen Hennie en mij wist ik wel, ze deed jaren mijn haar. Contact met Hennie gezocht en mijn pijnverhaal voorgelegd en na een korte bedenktijd de sprong gewaagd. Begin oktober startte mijn proces, een proces dat mijn inzicht heeft gegeven in pijn en emoties maar ook in mijzelf.
Het was een ware ontdekkingstocht wat erg inspirerend was, ik kan als mens zoveel zelf als ik maar weet hoe! Ik heb veel geleerd en ga nog veel meer leren want dat wat ik geleerd heb neem ik mee mijn leven in. Het is een proces waar je mee bezig mag blijven, de basis is gelegd om verder uitgewerkt te worden.
Er is veel gebeurt met mij en mijn pijn want daar ging ik voor heen. De pijn in de voet en rug zijn weg, het gevoel in de tenen is voor 90% weer terug. De linkerschouder is wel enorm in pijn afgenomen maar nog niet over, dat verdient nog wat meer tijd en inzet.
Wat is dat toch bijzonder, zonder medicijnen, arts, therapie of operatie de pijn onder controle te krijgen. Daarnaast een prachtig proces waarin zoveel meer aan bod komt dan pijn.
Het is een mooi cadeau wat ik mijzelf gegeven heb!
Hennie is een hele fijne coach die ook haar verhaal en ervaringen deelt in de gesprekken, waardoor je je met elkaar verbonden voelt. Dat geeft vertrouwen en een open gesprekssfeer, heel fijn! Er is ruimte voor een lach en een traan en de tijd vliegt om tijdens de afspraken, heerlijk.
Ik ben ontzettend blij dat ik de keus heb gemaakt om ‘de kunst van het helen’ met Hennie aan te gaan. Het is zeker de moeite en de investering waard.
Hetty
Ik kwam je adresje tegen op internet en alles wat op je website stond sloot aan bij mijn wensen. Ik heb al jaren lang last van gevoelige voeten, gauw last van kramp in mijn voeten en spierknopen in mijn kuiten. Na jarenlange onderzoeken en fysio behandelingen kwam ik er achter dat de klachten voornamelijk werden veroorzaakt door de mate waarin ik stress opsloeg in mijn lijf. Ook met jou ben ik hier opnieuw achter gekomen en heb ik geleerd dat dit nog breder uit te rollen viel. Namelijk; wanneer ik sterke emoties ervaar in de vorm van angst, woede, verdriet of schuld, wordt dit ook door het lichaam ervaren als stress en is de spierspanning hoger en gaat dat vaak naar het zwakste punt toe van je lichaam om daar fysieke (onverklaarbare) klachten te geven. Dit klonk voor mij zo logisch, omdat ik ook wist van mezelf dat ik veel van die emoties opkropte.
Samen hebben we gekeken naar mijn levensloop, de grote lijnen van de pijn die ik wegstopte, en d.m.v. de emotiesessies deze naar het bewuste brein te brengen en ze niet langer op te kroppen. Ook leerde je me hoe ik negatieve overtuigingen om kan draaien en werd ik mij daardoor juist ook steeds bewuster van bepaalde negatieve overtuigingen die ik eerder als 'normaal' zag. Je hebt me veel inzicht gegeven en me met veel toewijding en menselijkheid benaderd. Dit is voor mij al veel waardevoller en leerzamer dan bij een reguliere klassieke therapeut of psycholoog, want jij denkt mee, geef me directe tools om mee aan de slag te gaan en je hebt me ruim de tijd gegeven om samen dingen op te lossen. Ook heb ik het als fijn ervaren dat ik tussen de sessies door met je kon mailen of appen wanneer ik ergens tegen aan liep. Ik zou je zeker aanraden bij anderen; mede omdat je kennis en aanbod breed inzetbaar is voor meerdere psychosomatische klachten. Mijn pijnklachten aan mijn voeten zijn inmiddels sterk verminderd en dat schenkt zelfvertrouwen in mijn lichaam en vermindering van angst voor de pijn. Ik wandel, fiets en zwem weer meer en daardoor komt alles in een stroomversnelling.
Liefs Hetty
Jennifer
Ik ben bij Hennie terechtgekomen vanwege rug- en nekklachten. Via de herniagroep op Facebook had ik haar leren kennen. Ik volgde haar al een tijdje en wist dat zij zelf jarenlang enorme pijn had gehad, zelfs tot het gebruik van een neurostimulator toe. Toen ik zag dat zij na al die jaren volledig pijnvrij was, dacht ik: als zij zulke andere inzichten heeft gekregen, dan wil ik dat ook ervaren. Ik heb zelf twee herniaoperaties ondergaan en bleef jaren met vreselijke rugpijn doorgaan. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik mij nooit laten opereren.
Het halfjaartraject bij Hennie heb ik als ontzettend liefdevol en persoonlijk ervaren. Ze is flexibel, neemt alle tijd en denkt echt met je mee. Als ik vragen had, kreeg ik altijd snel antwoord. De sessies via Zoom waren waardevol, en de keren dat ik naar Friesland reed (bijna twee uur!) voor een live sessie, waren het absoluut waard. Bij Hennie draait het niet om de klok, maar om wat jij op dat moment nodig hebt.
Wat ik bijzonder vind, is dat ik ook na het traject nog altijd contact met haar mag opnemen als ik ergens tegenaan loop. Sinds ik het traject heb gevolgd, gebruik ik bijna geen medicatie meer, iets wat eerder dagelijks nodig was.
Lieve Hennie, bedankt voor dit prachtige traject, je warmte en je gastvrijheid. 💖
Ik hoop dat meer mensen zichzelf dit cadeau gunnen en bedenken dat het veel oplevert ipv kijken wat het kost en ontdekken dat er écht iets anders mogelijk is dan alleen leven met veel pijn.
Liefs Jennifer
Harma
Ik kwam bij Hennie voor mijn rugklachten, van de ene op andere dag, zat ik letterlijk vast, ik ging door mijn rug en kon geen kant meer op, al vrij snel dat ik met fysiotherapie en pillen van de huisarts niet verder zou komen wel voor een tijdje misschien, maar niet blijvend!
Ik mocht er op een andere manier naar gaan kijken! Dat was voor mij wel duidelijk! Zelf ben ik ook thuis in het helen van andere methodes en wist daardoor dat ik dingen had te helen, in mijn innerlijk kind stuk, ( het kleine meisje in mij) maar kon de vinger er niet precies op leggen wat er precies speelde!
Hennie kende ik van een aantal dagretraites die ik bij haar gevolgd heb, en ik wist dat Hennie bekend was met het helen van chronische pijn en vroeg of ze mij kon helpen met mijn rugpijn.
Tijdens het traject dat ik bij Hennie ben gaan volgen bleek dat ik nog meer onderliggende pijntjes had, en deze vooral zijn ontstaan in mijn kindertijd, ook bleek dat mijn ouders onwetend ,hun onderliggende angsten op mij hadden overgedragen!
Door met de tools die Hennie aanreikt in het traject aan de slag te gaan, kreeg ik hier inzicht in, en ik kreeg inzicht in de oude patronen en overtuigingen die ik met mij mee droeg.
Voor mij is het heel belangrijk geweest om hier inzicht in te krijgen, zodat ik wist dat ik niet in oude patronen en overtuigingen hoefde te blijven zitten, maar andere keuzes mocht maken en anders naar dingen mocht gaan kijken, Hennie is hierin een enorme stimulans geweest, om anders naar dingen te gaan kijken, ook heb ik mooie nieuwe stappen gezet die ik nooit van te voren had bedacht te gaan mogen zetten!
Ik kan mijzelf nu ook zelf zien staan, daar had ik eerder veel moeite mee, ook dit is voor mij heel erg belangrijk geweest, omdat ik graag in de toekomst ook mensen als Coach en Healer wil gaan helpen, in mijn eigen praktijk, ook hierin heb ik mooie stappen gezet!
Voor mij is het dan ook een enorme stimulans geweest het traject van Hennie te gaan volgen en stappen te zetten die ik van te voren niet had durven dromen!
Ik heb Hennie als een coach ervaren die je de juiste inzichten kan geven op het juiste moment, maar ook de stimulans geeft die je nodig bent en ook het anders leren kijken naar dingen is mij erg bijgebleven!
Ik ben erg dankbaar dat Hennie op dit stuk van mijn pad naast mij heeft mogen lopen ❤️🙏💫
Liefs Harma 🥰
Als kind was ik, terugkijkend, altijd al een gevoelskind. Ik was gevoelig, erg creatief en avontuurlijk. Maar hoe ouder ik werd, hoe verder ik van dat gevoel verwijderd raakte. Ik werd vooral heel goed in aanpassen. Ik moest “sterk” zijn van mezelf, doorgaan, controle houden. Ik hield rekening met iedereen,behalve met mezelf.
Drieëntwintig jaar ben ik kapster geweest, waarvan 17 jaar als zelfstandige. Dit voelt inmiddels als een vorig leven. Toen mijn lichaam begon te spreken in de vorm van slaapproblemen en uitputting. En toch bleef ik doorgaan, tot het niet meer ging. Ik kreeg hernia’s en werd gedwongen om stil te staan. De jaren die volgden waren zwaar. Ik heb me vaak machteloos, wanhopig en diep ongelukkig gevoeld. Achteraf zie ik hoeveel spanning, emoties en overlevingspatronen zich in mijn lichaam hadden vastgezet.
Het gezin waarin ik opgroeide, mijn levenservaringen, de bewijsdrang, het pleasen, het constant aanpassen en het kwijt geraakt zijn van mezelf….het heeft allemaal een rol gespeeld. Toen ik uiteindelijk te horen kreeg dat ik was uitbehandeld, ontdekte ik steeds meer hoe ver ik van mezelf verwijderd was geraakt.
Mijn reis van chronische pijn naar pijnvrij staat voor mij gelijk aan mijn reis van hoofd naar hart. Geen quick-fix, geen magische oplossing, maar een proces waarin ik weer langzaam leerde voelen. Zachter werd, meer ging vertrouwen en minder ging vechten.
Ik ontdekte dat echte verandering niet ontstaat door nog harder je best te doen, maar juist wanneer het lichaam zich veilig genoeg voelt om te voelen en los te laten.
Je hebt geen keuze in wat je overkomt, maar wel in hoe je ermee omgaat. We kunnen zoveel meer dan we denken.
Vanuit mijn ervaring ben ik een ander pad gaan bewandelen. Een pad waarin ik doe waar mijn hart ligt: mensen begeleiden terug naar zichzelf. Naar meer rust, ruimte en een lichter leven.
In mijn werk staat voor mij één ding voorop: veiligheid. Een veilige bedding waarin jij mag landen.
Waarin niets hoeft, en alles er mag zijn.
Ik werk op holistische wijze, waarbij lichaam en geest voor mij één zijn. In de afgelopen jaren heb ik diverse opleidingen en trainingen gevolgd die mijn visie verdiepen en ondersteunen. Mijn kracht ligt in mijn rust, mijn vertrouwen, mijn openheid en mijn vermogen om écht te voelen wat er onder de oppervlakte speelt.
Spiritueel… maar met beide benen op de grond.
Lieve groet,
Hennie
Schilderen
Naast mijn werk als coach heeft schilderen een belangrijke plek in mijn leven.
Ik heb jarenlang in opdracht geschilderd en heb dit weer opgepakt. Nieuwsgierig naar mijn werk, of wil je graag dat ik iets voor jouw praktijk of bij je thuis aan de muur creëer? Neem een kijkje op mijn Facebookpagina Hennie Klomp Art of stuur me gerust een bericht.
Contact
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek?
Vul dan onderstaand formulier in en ik neem binnen 24 uur
contact met je op.
